Dansk møbeldesign og arkitekterne bag

I slutningen af 2. Verdenskrig til 1970’erne oplevede Danmark et regulært boom af dygtige danske møbeldesignere. I den periode blev der kreeret flere danske design klassikere indenfor møbelindustrien.

webner-kontormøbler

Ægget og Y-stolen. Foto fra Holmris

Dansk design har altid været karakteriseret af, at funktionaliteten var i højsædet.

Der var et blik og en forståelse for brugssituationen kombineret med en udfordrende og legende æstetik og formgivning af brugsgenstanden.

Denne kombination medførte, at Danmark i en lang årrække og stadigvæk er med helt fremme på verdensscenen, når der bliver talt om brugskunst.

Dansk Designs DNA

Den udfordrende og legende æstetik kommer af det som designhistorikeren, Lars Dybdahl, kalder for empatien i Dansk design. Med det mener han, at det ikke er nok for, at brugsgenstanden skal kunne anvendes, men den skal ydermere ligge godt i hånden.

Derudover er dna’et kendetegnet af, at godt håndværk.

LÆS OGSÅ: Julepynt af genbrugsmaterialer

Mange af møbel-producenterne i mellem 1945 og 1970 havde en håndværksmæssig baggrund og insisterede derfor på det gode håndværk. Selv når deres produkter blev sat i masseproduktion insisterede blandt andre Børge Mogensen og Hans J. Wegner på, at håndværket stadig skulle være i orden.

stole-design

Når de danske møbeldesignere analyseres i et retrospektiv, er det ord, som: enkelhed, ergonomi og minimalisme, der bruges til at beskrive, hvad der gjorde, at Dansk Design blev så populært.

Foregangsmændene

Arne Jacobsen og Hans J. Wegner var to af de danske arkitekter og designere, som er bedst husket af eftertiden. De har begge designet en lang række af stole, som Danmark er blevet kendt for.

Kinastolen, Påfuglestolen og den runde stol er Hans J. Wegners bidrag til den danske design historie, hvor myren, ægget og svanen er Arne Jacobsens.

Det interessante ved de to er, at de kom ind i branchen med to meget forskellige udgangspunkter. Hans J. Wegner blev uddannet møbelsnedker før han forsatte på arkitekthøjskolen, så Wegners faglighed er funderet i det gode håndværk.

Dette flair for det gode håndværk blev allerede grundlagt i de unge år, hvor han som barn arbejdede hos en møbelsnedker.

Arne Jacobsen derimod havde en mor, som malede blomstermotiver som en hobby og blev derfor hurtigt meget interesseret i det artistiske. En ung Arne Jacobsen startede dermed at drømme om at blive maler, men blev frarådet det af sin far, fordi arkitekt var en mere sikker levevej.

Deres forskellige historier og veje ind i formgivningens verden er ekstra interessant, når eftertiden beskriver dem. Arne Jacobsen bliver beskrevet som æstetikeren, som var stensikker på sine idéer, når det handlede om arkitektur, men som virkede mere vævende og usikker, når det handlede om design af brugsgenstande. Det der altid bar ham igennem var hans stærke fornemmelse for formgivning.

Wegner derimod var en perfektionistisk, som blev ved med at søge at bygge den perfekte stol.

Denne stædighed og determination ses i det faktum, at han designede mere end 500 stole og eftertiden har kaldt ham ”Stolenes mester”.

De 10 “bud”

Når udlandet lader sig inspirere af den danske design tradition er det ofte de følgende 10 værdier i designprocessen, som bliver trukket frem:

1. Dialog med udlandet. De danske designere har altid haft fingeren på pulsen i forhold til trends i udlandet, men har altid modificeret dem til den danske kontekst.

2. Brobygning.

3. Beboelighed. Dansk design har centreret sig om brugssituationer, som er alle er i konteksten: ”Beboelighed”.

4. Redskabernes æstetik, enkelhed og detaljer.

5. Håndværk som kilde til industriel innovation.

6. Symbolsk værdi.

7. Empati og fokus på brugeren.

8. Anti-autoritær.

9. Økologisk og bæredygtig.

10. Det nye temperament. I løbet af 1980’erne og 1990’erne begyndte de danske designere at drømme om ikke blot at være en stemme i Danmark, men også på et mere globalt plan. Det nye temperament dækker over denne holdningsændring, som også kan ses i de nye designs, der har et mere internationalt snit.

Det nye temperament indrammer en ny tid i Dansk Design og måske i særdeleshed i dansk møbeldesign. Det lykkedes ikke de danske møbeldesignere at ride videre på det momentum, som blev skabt i 1960’erne og 1970’erne, men en ny generation er ved at bryde frem.

Den nye generation har ikke forsøgt at genskabe og arbejde videre på idéerne fra Dansk Designs guldalder, men derimod bidraget med noget nyt i form af økologi, bæredygtighed og det internationale udsyn.

Hvis du vil læse mere, kan disse bøger anbefales. Klik for at besøge dem på bibliotek.dk:
Wegner – en dansk møbelkunstner
Børge Mogensen – et fuldt møbleret liv