Aros Kunstmuseum: Masser at byde på i efteråret 2016

 

Vi har taget et kik på hvad Aros Kunstmuseum har at byde på i efteråret 2016.

Robert Mapplethorpe (17. Juni til 30. Oktober)

Den meget velanmeldte fotoserie af Mapplethorpe består af selvportrætter og portrætter af 70’ernes og 80’ernes kendisser i NYC – alt fra Andy Warhol til Arnold Schwarzenegger.

Hans teknikker spænder vidt – fra kontroversielle nøgne poses til klassisk symbolik. Hans klare force var hans evne til at fremstille det, der betragtedes som beskidt og mærkeligt til noget æstetisk. Kendere vil nikke genkendende til dét projekt, eftersom han levede i et konstant limbo mellem nydelse og skam.

På den ene side med en barndom i et patriarkalsk, katolsk hjem og på den anden side i S/M miljøet hvor han sprang ud som homoseksuel i slutningen af 1960’erne.

Dette kontrastfulde liv prægede ham igennem hele hans kunsteriske udfoldelse til sin død i ’89 og kan nu opleves i Aarhus.

aros 

Performing the subject (portraits) v. Lea Guldditte (12. Oktober 19:00 og 20:00)

For de ekstra nysgerrige, skaber Mapplethorpe-udstillingen rammen om ”virkelige GIF’s”. Pointen med det gratis arrangement er at vække portrætterne til live igennem animation.

 

No Man is an Island – The Satanic Verses (3. September til 7. Januar 2018)

Denne udstilling når hele verden rundt, og forsøger at samle værker fra internationale kunstnere om temaerne ”Samtid” og ”Europa”.

Den sekundære titel hentes fra Salman Rushdies kontroversielle bog af samme navn, der gendigter en apokryf muslimsk legende, hvori Muhammed får en åbenbaring om at give 3 arabiske gudinder status som halvguder. Bogen og dens modtagelse er en fin metafor for et Europa udspændt mellem rummelighed og fællesskab.

Værkerne forsøger alle som én at minde os om, at frihed og ytringsfrihed ikke kan vindes endegyldigt, men konstant må kæmpes for. En sikker turistmagnet er værket ”Low Key, 2016” – en sort Lamborghini, der for en tid måtte ridses i. Det er ikke længere tilladt, men værket står stadig til udstilling som et monument over vores overflod og destruktive sider.

 fucked_thumb

F. Willumsen – Den vilde, vovede og sene Willumsen (26. November til marts 2017)

At revitalisere Willumsen er ikke så svært som man skulle tro.

Udstillingen sætter fokus på hans vilde og afvigende værker i hans sidste leveår, der senere viste sig at vinde stor anerkendelse. Udstillingen af hans værker forsøger at matche hans uortodokse malingsstil, der vil overraske mange museumsgængere.

 

Live-musik ved Mary Jean Trio (28. December fra 18:00 og 19:30)

 

Ny installationskunst i de 9 rum (31. Juli til 31. December)

De 9 rum i Aros symboliserer som bekendt de 9 kredse i helvede beskrevet i Den guddommelige komedie. Opstigningen til The Rainbow Panorama vil dog tage sig lidt anderledes ud dette halvår, da rummene er fyldt med nye udstillinger. Her er et udpluk:

 

TomNa H-Iu, 2006 – MARIKO MORI

En af de mere nytænkende ekspositioner er af det japanske stjerneskud, og består af en stor stele – et monument, kelterne brugte på det sted de mente, sjælen befandt sig efter at have forladt kroppen og inden genfødslen.

Dén begivenhed visualiseres ved at udstyre den matte glasskulptur med LED-lyd i mange farver, som forbindes med den japanske supercomputer på Super Kamiokande-observatoriet.

Computerens opgave er, at spore neutrino-bevægelser i kølvandet på stjerners død. Hver gang en stjerne dør i det observérbare univers, lyser skulpturen op og visualiserer bevægelserne med skiftende farver.

Værket forsøger altså at forbinde det spirituelle med videnskaben idet det oldgamle ritual virkeliggøres.

 

Too Late – Elmgreen & Dragset

Installationskunst kan noget helt særligt, og her udnyttes potentialet til noget ret unikt.

Udstillingen manifesterer sig i en homoseksuel natklub dagen derpå, hvor alle er taget hjem – eller er de? I rummet lyder synger en svag stemme ”Too late, too late”.

Lider du af Fear Of Missing Out, er det her ren konfrontationsterapi.